Forum www.akadseniora.fora.pl Strona Główna www.akadseniora.fora.pl
Forum Aktywnego Seniora
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

WITAMINA C MITY I FAKTY
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.akadseniora.fora.pl Strona Główna -> Kompendium-starość i starzenie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ryznar Zygmunt




Dołączył: 22 Lut 2009
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krakow i swiat caly

PostWysłany: Czw 10:56, 05 Lut 2015    Temat postu: WITAMINA C MITY I FAKTY

Witamina C pomaga, leczy czy szkodzi ?

O witaminie C napisano wiele rozsądnych i nierozsądnych opinii.

O działaniu przeciwszkorbutowym kwasnych owocow wiedzianio od dawna (W zapiskach chirurga Brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej z 1617 roku znajdziemy zalecenie, by marynarzom podawać sok z cytryn, gdyż zapobiega to szkorbutowi). Na samo odkrycie witaminy C trzeba było czekać długo. W 1912 roku Kazimierz Funk, polski biochemik, odkrył, że prawidłowe działanie naszego organizmu zależy od specyficznych składników odżywczych, które ochrzcił witaminami. W latach 30. XX wieku naukowcom udało się wyizolować witaminę C (z chemicznego punktu widzenia jest ona kwasem askorbinowym). Pierwsza syntetyczna witamina C pojawiła się na rynku już w 1934 roku pod nazwą Radoxon.

Jednak prawdziwa moda na witaminę C nastała dopiero w latach 70. XX wieku. Jej regularne zażywanie w ramach zapobiegania przeziębieniom
spopularyzował Linus Pauling, chemik i laureat Nagrody Nobla. W swojej książce "Witamina C i przeziębienie" zachęcał on, by codziennie
przyjmować 1000 mg syntetycznej witaminy (obecnie zalecana dawka witaminy C to maksymalnie 60 mg). Wierny swojej teorii do końca życia nie przyjął do wiadomości, że witamina C może nie chronić nas przed przeziębieniem i przed rakiem.

Ale naturalna [nie syntetyczna] wit.C pełni uzyteczną rolę w organizmie. Bierze m.in. udział w przemianach tyrozyny, syntezie steroidów
nadnerczowych. Wpływa na prawidłowe wytwarzanie kolagenu w organizmie, a jej niedobór sprawia, że wszelkie rany czy złamania goją się o wiele trudniej. Brak witaminy C w diecie może też skończyć się krwawieniami, schorzeniami dziąseł czy nawet wypadaniem zębów.
Ma również wpływ na zachowanie prawidłowego potencjału oksydacyjnego w komórce.

Skutki niedoboru wit.C: Szkorbut, samoistne krwawienia, uszkodzenia naczyń krwionośnych, krwawe wybroczyny, złe gojenie i odnawianie się
ran, rozpulchnienie dziąseł, zmiany w zębach (np. zgorzel), bolesność stawów i mięśni, obrzęki kończyn, osłabienie, utrata apetytu,
obniżenie wydolności fizycznej, depresja, osteoporoza, niedokrwistość mikrocytarna niedobarwliwa, nadczynność gruczołu tarczowego,
zaburzenia neurologiczne, wtórne infekcje, schorzenia żołądka, zapalenie błony śluzowej, przedłużenie okresu zaziębienia organizmu i
trudności w leczeniu zakażeń.

Kwas askorbinowy nie jest toksyczny, ale przyjmowany w nadmiarze (dawki powyżej 2 g na dobę) może wywoływać dolegliwości żołądka,
nudności, biegunkę, wymioty, wysypkę skórną, obniżać odporność po radykalnym zmniejszeniu dawki i sprzyja powstawaniu kamieni nerkowych.
Zazwyczaj nadmiar wydalany jest z organizmu wraz z moczem. Istnieją jednakże poglądy, że nadmiar może mieć -zamiast antyrakowego - procancerogenne działania i powoduje nawet zmiany DNA.

Badania wskazują brak wpływu zażywania witaminy C na ryzyko pojawienia się przeziębienia oraz mały wpływ na czas jego trwania (skrócenie czasu o 14% dla dzieci i 8% dla dorosłych). Badania naukowców z Uniwersytetu Helsińskiego, które objęły 11 tys. ochotników zażywających codziennie witaminę C oraz ludzi którzy tego nie robią. Okazało się, że codzienne przyjmowanie witaminy C w tabletkach nie wpływa znacząco ani na skrócenie czasu przeziębienia, ani na złagodzenie jego objawów. Korzyści z witaminowych tabletek odnieśli tylko maratończycy, wyczynowi narciarze oraz żołnierze przebywający na ćwiczeniach za kołem podbiegunowym. W ich i tylko w ich przypadku
witamina C obniżała ryzyko zachorowania o 50 proc.

Rekomendowane spożycie witaminy C dla dorosłego człowieka wynosi od 45 do 90 mg na dobę . Organizmy większości zwierząt i roślin
wytwarzają ten związek. Wyjątkiem są organizmy ssaków naczelnych (w tym człowieka), świnki morskiej i niektórych gatunków nietoperzy (ze
względu na mutację i utratę enzymu: oksydazy L-gulonolaktonowej), którym musi być ona dostarczona z zewnątrz.

Kwas askorbinowy (kwas L-askorbowy, kwas askorbinowy, witamina przeciwgnilcowa) jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, bardzo wrażliwą na działanie różnych czynników zewnętrznych. Gotowanie, wielokrotne odgrzewanie, rozmrażanie w temperaturze pokojowej i wyższej zmniejsza jej zawartość w produktach, w których występuje (np. w cytrynie dodawanej do gorącej herbaty). Zwiędnięte, uszkodzone warzywa, zbyt dokładnie myte (szorowane), przechowywane w temperaturze wyższej niż 4-5oC również tracą znaczną ilość witaminy C. To samo dzieje się, gdy drobno pokrojone warzywa wystawione są przez dłuższy czas na działanie powietrza i światła. Najlepiej jest zjadać surowe owoce i warzywa lub też gotować je krótko w małej ilości wody lub na parze oraz spożyć zaraz po przygotowaniu.

Syntetyczna wit.C
Wiele firm farmaceutycznych produkuje witaminy, które bardzo źle rozpuszczają się zarówno w wodzie, jak i w soku żołądkowym.

Obserwacje mieszkańców Los Angeles wykazały, że u osób, które zażywały megadawki syntetycznej witaminy C, złogi w tętnicach szyjnych
powstawały 2,5 razy szybciej niż u ludzi nie stosujących żadnych witamin. Jeszcze gorsze skutki przyjmowania preparatów witaminowych
stwierdzono u palaczy papierosów - miażdżyca rozwijała się u nich aż pięciokrotnie szybciej niż u innych. "Takiej zależności nie
zaobserwowaliśmy jedynie u tych, którzy dbali o dietę bogatą w warzywa i owoce" - twierdzi dr James H. Dwyer z Uniwersytetu Karoliny
Południowej.

Syntetyczna witamina C zakwasza organizm, a nasze organizmy zwykle i tak są zbyt mocno zakwaszone.
Lekarz, który tysiące pacjentów wyleczył metodami nieinwazyjnymi, zwolennik medycyny naturalnej, autor wielu książek o zdrowiu, o
witaminach syntetycznych mówi tak: "Syntetyczna witamina, jest to krystaliczna, nieorganiczna substancja obca dla naszego organizmu. Jest
ona z trudnością przyswajana przez organizm, lub wręcz nie jest w ogóle przyswajana (szczególnie w zaburzeniach metabolizmu)".

Inny wybitny znawca organizmu człowieka, G.P Małachow, w sposób jednoznaczny stwierdza, że aktywność witamin zależy w wielkiej mierze od składnika białkowego. Bez tej drugiej połowy nie są one efektywne. Poza tym, w procesie wyprodukowania ich w sposób sztuczny, z formy
organicznej przechodzą w krystaliczną, która w swojej istocie jest formą nieorganiczną i w takiej to postaci nie jest w ogóle przyswajana.

"Leczenie" takimi witaminami obciąża wątrobę i nerki, naruszając bilans organizmu i wprowadzając chaos zamiast struktur uporządkowanych.

Ciekawe, że gdy zażyjemy witaminy naturalne w większej ilości niż jest nam to potrzebne, drobnoustroje rozkładają i wyprowadzają zbędne
substancje z organizmu. Praktycznie nie jest możliwe przedawkowanie witamin naturalnych. Zupełnie inaczej dzieje się z witaminami
sztucznymi. Ostatnio lekarze coraz częściej wykrywają u ludzi skutki uboczne zażywania zbyt dużych dawek witaminy C. Wszystkie wirusowe choroby układu oddechowego, grypa i niektóre inne schorzenia, przebiegają i powstają częściej u ludzi, którzy biorą 4-6 a nawet 10 g witaminy C na dobę (przy normie 100 mg).

Uczeni wielu krajów są solidarni w swojej opinii, że zażywanie syntetycznej witaminy C nie zwiększa odporności organizmu na przeziębienia, a zbyt wielkie dawki tej witaminy zdecydowanie utrudniają leczenie niektórych schorzeń zakaźno-alergicznych, np. reumatyzmu. Najbardziej niebezpiecznym skutkiem przedawkowania witaminy C jest zwiększona krzepliwość krwi, wynikiem czego powstają skrzepliny. Zbyt duże ilości takiej witaminy C, podrażniają błonę śluzową układu żołądkowo-jelitowego, z czym wiążą się mdłości, wymioty, zgaga, biegunki. Olbrzymia salaterka surówki z kapusty, marchwi, pietruszki, zawierająca furę naturalnej witaminy C, nie spowoduje niczego podobnego. Oto, dlaczego amatorzy "sztucznych witaminek" miewają często zapalenie żołądka, wrzody żołądka i dwunastnicy. Sztuczna witamina C może sprzyjać tworzeniu się kamieni w nerkach, pęcherzu z soli kwasów szczawiowego i moczowego. Chorzy na cukrzycę powinni wiedzieć, iż duże ilości tej witaminy, hamują produkowanie insuliny przez trzustkę i podnoszą poziom cukru w moczu i krwi. Najświeższe badania wykazały, że duże dawki syntetycznej witaminy C zwalniają przekazywanie impulsów nerwowo-mięśniowych, wskutek czego powstaje zmęczenie w mięśniach, narusza się koordynacja odruchów wzrokowych i nerwowych.

Informacje wybrał i opracował Zygmunt Ryznar


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Ryznar Zygmunt dnia Czw 19:03, 05 Lut 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kat201500




Dołączył: 17 Mar 2015
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 20:06, 20 Mar 2015    Temat postu: WITAMINA C

Moim zdaniem lepsza ta naturalna niż syntetyczna. Osobiście jem codziennie coś co zawiera wit.C, lubię cytrusy i raczej nie choruję.

Ciekawe opracowanie

Pozdrawiam Smile Cool


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
joanna




Dołączył: 09 Kwi 2014
Posty: 224
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 15:09, 22 Mar 2015    Temat postu:

Świetny tekst, mam nadzieję, że jeszcze coś swojego tutaj udostępnisz.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łucja




Dołączył: 26 Lip 2013
Posty: 192
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 17:46, 07 Kwi 2015    Temat postu:

Rzeczywiście, bardzo przydatna wiedza.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
joanna




Dołączył: 09 Kwi 2014
Posty: 224
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 7:19, 19 Cze 2015    Temat postu:

Lubię czytać o takich rzeczach, ponieważ jest to wiedza, którą można wykorzystać w życiu.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hanna




Dołączył: 04 Maj 2015
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 10:34, 10 Lip 2015    Temat postu:

Wszystko trzeba robić z umiarem Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
joanna




Dołączył: 09 Kwi 2014
Posty: 224
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 13:10, 17 Lip 2015    Temat postu:

Oczywiście, ale wychodzę z założenia, że lepiej jest wiedzieć więcej niż mniej.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
babajaga




Dołączył: 30 Gru 2014
Posty: 121
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 13:15, 08 Paź 2015    Temat postu:

Pewnie, że tak. Zwłaszcza, że to wiedza, która przydaje się każdemu.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łucja




Dołączył: 26 Lip 2013
Posty: 192
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 18:16, 24 Lis 2015    Temat postu:

Taka wiedza rzeczywiście się przydaje. Warto wiedzieć jak o siebie dbać.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
joanna




Dołączył: 09 Kwi 2014
Posty: 224
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 16:04, 27 Lis 2015    Temat postu:

A macie jeszcze jakieś ciekawe artykuły na temat witaminy c lub innych składników odżywczych? Ja je przeglądałam ostatnio, ale niczego nowego się nie dowiedziałam.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MarekH




Dołączył: 22 Sty 2016
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 14:58, 22 Sty 2016    Temat postu:

ja codziennie rano piję wodę z cytryną i jem dużo papryki bo ona ma najwiecej witaminy C! Wink i wcale nie jest przereklamowane. ilosć witamin musi być zbalansowana.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
martatauron




Dołączył: 22 Sty 2016
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 21:16, 24 Sty 2016    Temat postu:

Witamina C wpływa szkodliwe na szkliwo zębów, doslownie je "ściera". Tak jak i inne owoce, niestety... Poza tym, nie mam nic do cytryny, wspiera moją odporność Smile

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez martatauron dnia Wto 20:47, 09 Lut 2016, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hanna




Dołączył: 04 Maj 2015
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 15:23, 03 Lut 2016    Temat postu:

Ja tylko wiem, że w nadmiarze witamina C uszkadza szkliwo i nerki.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
joanna




Dołączył: 09 Kwi 2014
Posty: 224
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 8:38, 26 Lip 2016    Temat postu:

A witamina C w nadmiarze nie jest wydalana z organizmu? Słyszałam, że nie da się nabawić hiperwitaminozy od witaminy C.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łucja




Dołączył: 26 Lip 2013
Posty: 192
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 13:52, 16 Sie 2016    Temat postu:

No nie jestem pewna, ale wydaje mi sie, że przesadzając z czymkolwiek może to w jakiś sposób nam zaszkodzić.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.akadseniora.fora.pl Strona Główna -> Kompendium-starość i starzenie Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin